הדמיית חניון הנתיב המהיר: בת אל זיתוני

הכפלה ושדרוג של חניון הנתיב המהיר


חניון הנתיב המהיר הוא דוגמה, ראשונה מסוגה בישראל, לפתרון תחבורתי משולב המבוסס על תחבורה ציבורית, תחבורה פרטית, תחבורה שיתופית ותמחור גמיש תלוי-גודש. הפעלת החניון היא אבן דרך חשובה בקידום חזון הנגישות שחוצה ישראל מובילה: החניון מקרב את המרכז לפריפריה ומאפשר למעגלים רחבים יותר של האוכלוסייה להגיע למטרופולין המרכזית של ישראל לצורכי עבודה, לימודים, עסקים ובילוי.

 חניון הנתיב המהיר הוא חלק ממיזם הנתיב המהיר שמנהל הזכיין חברת הנתיב המהיר בע"מ מקבוצת שפיר. משנת 2011 חברת חוצה ישראל מפקחת עליו כרשות ממונה.

החניון סמוך למחלף שפירים, וניתן להגיע אליו מכיוון מזרח (כביש 1) דרך הנתיב המהיר או מהכיוונים דרום ומערב דרך כביש 412. בחניון כ-2,000 מקומות חנייה, והמשתמשים בו יכולים להשאיר בו את רכבם ולנסוע חינם אל מרכזי העסקים בתל אביב וברמת גן באמצעות שירות הסעות (שאטלים). עוד יוצאים מהחניון קווי 100 לירושלים המגיעים היישר אל קריית הממשלה ואל האוניברסיטה העברית. החניון ושירותי ההסעות פועלים חמישה ימים בשבוע, בשעות 6:00–23:00.

 הנתיב המהיר נותן עדיפות לתחבורה ציבורית ולכלי רכב רבי-תפוסה בכניסה המזרחית (כביש 1) לתל אביב. כלי רכב אלו אף נהנים מפטור מאגרת הנסיעה. משתמשי הנתיב המהיר והחניון נהנים מחיסכון של זמן ודלק. המיזם בכללותו מקל את העומס בכניסה למטרופולין ומצמצם את זיהום האוויר באזור המרכז הצפוף.

לאור הצלחתו של המיזם החלו בינואר 2020 עבודות להכפלת החניון ושדרוגו.

הפרויקט כולל:

  • תוספת של קומת ביניים וקומה נוספת – 65,000 מ"ר ובסך הכול תוספת של 1,800 מקומות חניה
  • הקמת מבני מנוחה לנהגי התחבורה הציבורית והשאטלים
  • שדרוג מסוף התחבורה הציבורית
  • הטמעת מערכות שליטה ובקרת מבנה ומערכות עזר למשתמשי החניון
  • שדרוג השילוט הקבוע והמשתנה.

על פי ההסכם שנחתם, המדינה רשאית להורות לזכיין, בתוך חמש שנים מגמר עבודות הבנייה, להוסיף קו שאטל מן החניון לאזור שדרות רוטשילד בתל אביב.

 בחודש אוגוסט 2021 נפתח לשימוש החלק המרכזי של החניון בתצורתו המשודרגת. בכך נוספו למתחם כ-1,000 מקומות חנייה. עבודות ההרחבה והשדרוג נמשכות, והן עתידות להסתיים בחודש פברואר 2023.

את התכנון המוקדם של הפרויקט ביצעה חברת חוצה ישראל, והיא גם מפקחת על התכנון המפורט שביצע הזכיין.

בזמן עבודות ההרחבה החניון ממשיך לפעול כרגיל, למעט אזורים שנסגרים לצורך עבודות ההקמה. לנוחות המשתמשים וכדי לצמצם ככל האפשר את הפגיעה במספר מקומות החנייה הפעילים, נבנה חניון זמני נוסף, ובו כ-850 מקומות חנייה. החניון הזמני פועל לאורך כל תקופת ההקמה בד בבד עם החניון המרכזי. נוסף על כך שאטל פנימי להסעה בין החניונים פועל בתדירות גבוהה.

 פרויקט הנתיב המהיר הוא דוגמה לפרויקט מוצלח אשר מקדם תחבורה ציבורית ושיתופית ומקל את הפקקים בכניסה למטרופולין. חוצה ישראל תמשיך לשקוד במרץ על פיתוח הפרויקט לנוחות ציבור המשתמשים ולמען בטיחותו ותאפשר ניצול יעיל יותר של התשתית התחבורתית כדי לחבר בין המרכז לפריפריה.

כחלק מהפרויקט מקודמות במתחם חניון הנתיב המהיר מערכות לטעינה של כלי רכב חשמליים. המטרה היא שעוד בשנת 2022 תוקם המערכת המתאימה והשאטל החשמלי ראשון – קו רוטשילד – יחל לפעול באופן סדיר. בד בבד יחל פיילוט של טעינת כלי רכב פרטיים במבנה החניון הראשי. בהמשך יושלם השלב הסופי של המערכות שבאמצעותו תתאפשר הפעלת האוטובוסים שישמשו את כל קווי השאטלים שמתחם החניון יוכל להכיל בעתיד כאוטובוסים חשמליים (64 אוטובוסים). נוסף על כך השלב הסופי יאפשר טעינה של 400 כלי רכב פרטיים.

הכפלת חניון הנתיב המהיר, לרבות שרותי השאטל והתחבורה הציבורית, תאפשר לעוד אלפי אנשים להגיע בנוחות וביעילות לתל אביב ולירושלים, תקל את העומס בכניסה למטרופולין ותפחית את זיהום האוויר.

תצלום אויר: TERRASCAN

הדמיית חניון הנתיב המהיר: בת אל זיתוני

גלריית תמונות

זכיין

הנתיב המהיר בע"מ

טל׳ 3633*