שיקום נחלים והקמת פארקים

שימור אזור נחל הקישון

אזור מחלף תל קשיש שבו נפגשים כביש 6, כביש 66, כביש 77 ומסילת העמק, הוא חלק מפֶשֶט ההצפה שלנחל הקישון.

פֶשֶט הצפה של נחל הוא האזור בגדותיו המוצף בזמן שיטפון או זרימה גבוהה. לאזור זה חשיבות רבה כחלק מהמחזור הטבעי של נחל. הוא מווסת את הזרימה ומונע הצפה של שטחים במעלה הזרם. כדי לשמר את הפשט ולא לחסום אותו בסוללות עפר, תוכנן ונבנה בחלק זה גשר (ויאדוקט) באורך יוצא דופן של 700 מטר שמתחיל סמוך לקצה מנהרת יוקנעם ומסתיים סמוך לקריית חרושת. הגשר נבנה עם רווחים ("מִפְתָחִים") גדולים של כ-80 מטר בין עמודיו כדי לשמר את זרימת הנחל הטבעית.

שמירת האזור הזה בצורתו הטבעית מאפשרת שימור שלהאדמות הכבדות  שבו, ואת הצמחייה הייחודית לאדמות אלו שהולכת ונעשית נדירה יותר. מיני ציפורים רבים ניזונים מזרעי הצמחים הללו, כך ששימורם תורם גם לבית הגידול עבור אוכלוסיית הציפורים. תל קשיש יושב על מעבר צר של הנחל בין עמק זבולון לעמק יזרעאל ובניית הכביש בלי להפריע להצפה הטבעית ולתחנת הרכבת ההיסטורית הסמוכה היוותה אתגר שהחברה ובוני הגשר עמדו בו בהצלחה.

גשר ויאדוקט, צילום: תמר מצפי

הקמת פארק במחלף העמקים

מחלף העמקים מצוי באזור המקטעים הצפוניים של כביש 6. בעבודה משותפת עם רשות נחל הקישון ורשות ניקוז נחל הקישון מוקם בימים אלה פארק ליד מחלף העמקים שכולל חניונים לרכב, שבילים, אזורי ישיבה, תצפית על הגשרים ההיסטוריים, ומצפור אל גדות הנחל. העבודות הפיזיות להכשרת השטח הסתיימו בתחילת 2020 ועבודות עיצוב הנוף עודן נמשכות. בפארק מתוכננים שני פשטי הצפה של הנחל כדי לאפשר בהם צמחיית גדות נחלים כמו קנים, סוף, פטל וערבי נחל.
בפארק נפגשים שני מסלולי הליכה: שביל המסילה לאורך תוואי המסילה ההיסטורי של רכבת העמק ושביל הולכי הרגל לאורך הקישון. העבודות בפארק כללו פיתוח מסלול להולכי רגל לאורך מסילת העמק ההיסטורית שבעתיד יתחבר למסלולים של פארק המסילה באזור קריית חרושת, ושימור הגשר הישן שהיה חלק מהדרך העיקרית לטבעון והפך לגשר הולכי רגל.
כמחווה למסילת העמק ההיסטורית ולתחנת הרכבת הישנה הסמוכה בכפר יהושוע,הוצבו  לאורך שביל האופניים של פארק המסילה אלמנטים עיצוביים מעולם הרכבות וגם פסי המסילה הטורקיים שהוצאו לצורך העבודות הוחזרו בסיומן.

צילום: איציק אבולעפיה

שיקום אפיק נחל יוקנעם

לפני סלילת המקטעים הצפוניים של 6 זרם נחל יוקנעם בתוואי טבעי עד לנקודה שבה עבר למוּבָל, כלומר ערוץ נחל מכוסה בבטון. כחלק מהעבודות על הכביש נבנה מובל חדש שמסוגל לשאת מי שיטפונות בצורה אפקטיבית וקטע הנחל שהוסט אל המובל החדש תוכנן כך שייראה כמה שיותר כמו נחל טבעי. הוא דופן בסלעים גדולים, כוסה בחלוקי נחל ואדמה שהוצאו מהערוץ המקורי, וננטעו לאורכו צמחים מקומיים בשרוולים החודרים דרך שכבת הבטון. כיום הערוץ כבר משתקם ועם השנים יקבל מראה דומה לנחל טבעי. גם ערוץ נחל המוחרקה מצידה הצפוני של מנהרת יוקנעם הנשפך אל תחום הכניסה למנהרת יוקנעם שוקם והוא נצפה מהכביש.

צילום: תמר מצפי