פרויקטים מפחיתי זיהום

פרויקטי תחבורה ציבורית המפחיתים זיהום אוויר

חברת חוצה ישראל מקדמת פרויקטי הסעת ההמונים ותחבורה שיתופית שמפחיתים את מספר הרכבים הפרטיים על הכביש, את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר, ותורמים לסביבה נקייה יותר.

רכבת קלה חיפה - נצרת

מגה פרויקט תשתיתי מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, המנוהל ע"י חוצה ישראל כזרוע הביצוע של משרד התחבורה. הפרויקט משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. במסגרת הפרויקט תוקם רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את גושי ההתישבות במטרופולין חיפה, לרבות גוש הקריות וגוש נצרת-נצרת עילית.

מערכת ההפעלה המתוכננת של הרק"ל מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחנות משנה של חברת החשמל. על פי התחזיות הרכבת הקלה צפויה לשמש חלופה לנהגים רבים ובכך תסייע להפחית את זיהום האוויר באזור הצפון.

הדמיה: יינון - תכנון ייעוץ ומחקר בע"מ

הנתיב המהיר לת"א וחניון חנה וסע

מיזם של משרד התחבורה שבמסגרתו הוקצה הנתיב השמאלי ביותר של כביש 1 מירושלים לתל אביב החל ממחלף שפירים כנתיב מהיר. הנתיב מיועד לתת עדיפות לתחבורה ציבורית ולכלי רכב רבי נוסעים בכניסה לתל אביב על ידי פטירתם מאגרת נסיעה בנתיב, בזמן שכלי רכב פרטיים יכולים לנסוע בו בתשלום אגרה וברישום מראש.

הפרויקט כולל חניון "חנה וסע" שממנו יוצאים היסעים חינמיים למרכזי העסקים בתל אביב וברמת גן. החניון מכיל 1800 מקומות חנייה. בעקבות הצלחת הפרויקט והביקוש הרב למקומות חניה הוחלט להרחיבו. בימים אלה מתבצעות עבודות הרחבה ושדרוג של החניון שיגדילו את הקיבולת שלו לכ-4000 מקומות חניה. במהלך העבודות החניון נשאר פעיל ולרשות המשתמשים עומד חניון זמני נוסף המכיל 850 מקומות חניה. הפרויקט מקדם תחבורה ציבורית ושיתופית ובכך מקל על הפקקים בכניסה למטרופולין ומצמצם את זיהום האוויר.
צילום: ניב הנדסה ומדידות בע"מ. באדיבות "שפיר הנדסה"

נתיבי תחבורה ציבורית

כחלק מפרויקט כביש 444 החברה מתכננת ומבצעת נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) באורך כ-3 ק"מ בכל כיוון, מצומת הכבישים 444-483 לכיוון מחלף קסם. הנתיב מיועד לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי תפוסה (HOV). החברה גם מקימה נתיב תחבורה ציבורית באורך כ-2 ק"מ מכביש 444 לתחנת הרכבת ראש העין צפון.

בנוסף מקדמת החברה הוספת נתיב לתחבורה ציבורית ונתיב עזר ליורדים לכביש 6 בכיוון מזרח למערב על כביש 471 משעריה עד לצומת נחשונים. אורך הנתיבים החדשים יהיה כ-2.5 ק"מ.

בנת"צים התנועה צפוי להיות מהירה יותר מהנתיבים הרגילים כך שחלק מהנהגים צפויים לבחור לעבור לתחבורה ציבורית. בכך יוקל עומס התנועה באזור, יקוצרו זמני הנסיעה ויצומצם זיהום האוויר.

כביש 471, צילום: TERRASCAN