חברת חוצה ישראל מקדמת פרויקטי הסעת ההמונים ותחבורה שיתופית שמפחיתים את מספר הרכבים הפרטיים על הכביש, את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר, ותורמים לסביבה נקייה יותר.
מגה פרויקט תשתיתי מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, המנוהל ע"י חוצה ישראל כזרוע הביצוע של משרד התחבורה. הפרויקט משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. במסגרת הפרויקט תוקם רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את גושי ההתישבות במטרופולין חיפה, לרבות גוש הקריות וגוש נצרת-נצרת עילית.
מערכת ההפעלה המתוכננת של הרק"ל מושתתת על הזנה חשמלית שמקורה בתחנות משנה של חברת החשמל. על פי התחזיות הרכבת הקלה צפויה לשמש חלופה לנהגים רבים ובכך תסייע להפחית את זיהום האוויר באזור הצפון.
הדמיה: יינון - תכנון ייעוץ ומחקר בע"מ |
צילום: ניב הנדסה ומדידות בע"מ. באדיבות "שפיר הנדסה" |
כחלק מפרויקט כביש 444 החברה מתכננת ומבצעת נתיב תחבורה ציבורית (נת"צ) באורך כ-3 ק"מ בכל כיוון, מצומת הכבישים 444-483 לכיוון מחלף קסם. הנתיב מיועד לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי תפוסה (HOV). החברה גם מקימה נתיב תחבורה ציבורית באורך כ-2 ק"מ מכביש 444 לתחנת הרכבת ראש העין צפון.
בנוסף מקדמת החברה הוספת נתיב לתחבורה ציבורית ונתיב עזר ליורדים לכביש 6 בכיוון מזרח למערב על כביש 471 משעריה עד לצומת נחשונים. אורך הנתיבים החדשים יהיה כ-2.5 ק"מ.
בנת"צים התנועה צפוי להיות מהירה יותר מהנתיבים הרגילים כך שחלק מהנהגים צפויים לבחור לעבור לתחבורה ציבורית. בכך יוקל עומס התנועה באזור, יקוצרו זמני הנסיעה ויצומצם זיהום האוויר.
כביש 471, צילום: TERRASCAN |