חדשנות

מערכת תחבורה יעילה ובטוחה היא בעלת השפעה ישירה על חייהם, בריאותם, עיסוקם ומחייתם של כלל האזרחים במדינה ומהווה בסיס לכלכלה משגשגת. משרד התחבורה, האמון על התכנון התחבורתי בישראל, שואף לקדם תחבורה חכמה, לפתח את התחבורה הציבורית, להפחית את הגודש בכבישים, ולצמצם את תאונות הדרכים ואת זיהום האוויר מתחבורה. הגשמת יעדים אלו נשענת במידה רבה על פיתוח ואימוץ חדשנות טכנולוגית בתחום התחבורה.

חוצה ישראל המשמשת זרוע ביצוע של המשרד מובילה ומיישמת הטמעת טכנולוגיות תחבורה מתקדמות בפרויקטים השונים אותם היא מנהלת ומבצעת ברחבי הארץ, תוך שימת דגש מיוחד על שיפור הבטיחות, הגודש בכבישים והיסעי ההמונים.

להלן מס דוגמאות להטמעת מערכות טכנולוגיות מתקדמות:  

רכבת קלה חיפה נצרת

מגה פרויקט לאומי אשר יחבר את גושי הישובים במטרופולין חיפה וישרת כ-100,000 נוסעים ביום, אשר יוכלו להגיע למקום העבודה, למקומות בילוי או לכל יעד אחר, ללא עמידה בפקקים.

קו הרכבת יתפרס על פני כ- 41 ק"מ ויכלול 20 תחנות ו- 16 חניוני חנה וסע. הוא יחל בתחנה מרכזית המפרץ בחיפה, יעבור דרך קריית אתא, ימשיך לאורך כביש 79 בסמוך לישובים שפרעם, ריינה, וביר אל מכסור, ומשם יכנס לנוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת.

הרכבת תפעל באמצעות טכנולוגיה חדישה המיושמת לראשונה בישראל, אשר משלבת נסיעה במקטעים בינעירוניים ועירוניים כאחד.

לקריאה נרחבת על הפרויקט

מערכת שקילה בתנועה – כביש 6

חברת חוצה מקדמת תוכנית להטמעת מערכת שקילה בתנועה המיועדת למשאיות, אשר  תותקן במספר מיקומים בחלקו המרכזי של כביש 6 ותסייע באכיפה כנגד נהגים אשר נוסעים עם משקל עודף.

המערכת החדשנית מערכת (HS-WIM (High Speed WIM אשר פועלת כיום במספר מדינות באירופה מאפשרת שקילה של כלי רכב, ובפרט - משאיות, תוך כדי נסיעה, וללא הפרעה לזרימת התנועה, שכן לא נדרשת הפחתה במהירות הנסיעה. המערכת מתחברת למערכות הטכנולוגיות של הכביש ומאפשרת מיון מוקדם של הנהגים הנושאים משקל עודף. השוטרים אשר יוצבו בהמשך הכביש יקבלו אינדיקציה לגבי הרכבים החשודים וינתבו אותם לירידה מן הכביש לצורך שקילה מדויקת בשתי תחנות ייעודיות במקטע המרכזי של כביש 6.

עלותו של הפרויקט הנדון אשר אושר וממומן עי משרד התחבורה הינה כ-2 מיליון ₪ והוא מבוצע במשולב עם פרויקט אחר שמקדמת החברה בימים אלה – תוספת של מפרצי מנוחה ומפרצי חירום לאורך כביש 6, מצפון ומדרום, בין מחלף מאחז למחלף עין תות.

כ- 12% מן הרכבים הנוסעים כיום בכביש 6 הינם משאיות. והן מהוות גורם משמעותי בהרס הכבישים. למערכת המדוברת מספר יתרונות מרכזיים:

  1. הגברת הבטיחות בדרכים – משאית עם משקל עודף הינה סיכון בטיחותי. הן בשל עומס יתר על מערכת הבלימה, והצמיגים (מגדיל את הסיכון לפיצוץ צמיג), והן בשל בטיחות בפניות וסיבובים.
  2. צמצום הרס הכביש – משאיות עם חריגת משקל מפעילות עומס רב יותר על הכביש, ומזרזות את תהליך הבלייה שלו . מניעה/הפחתה של משקל עודף יקטין את הנזק הנגרם לכביש מכל משאית, ויאריך את זמן החיים שלו ואת הפרשי הזמן בין כל קרצוף-ריבוד
  3. המערכת תעזור באספקת נתונים סטטיסטיים – כל רכב העובר במערכת נרשם, ובכך יתאפשר ליצור מאגר נתונים סטטיסטיים לגבי הנסועה על הכביש, לטובת המשך תכנון ופיתוח עתידי. וכן מידע לגבי עומסי יתר אשר יאפשר בעתיד למשטרה לבצע אכיפה ישירה כנגד נהגים אשר נוסעים עם משקל עודף.

כביש 6 נמצא כמתאים ביותר להצבת המערכת הנדונה, שכן היקף הנסועה של משאיות בתחום הכביש הוא גדול. מעבר לכך נדרש קטע כביש ישר (רדיוס גדול), בעל שיפועי אורך/רוחב קטנים, עם מיסעה במצב טוב, וללא השתזרויות/רמפות/צמצום/הרחבה בטווח המידי (לפני/אחרי).

המערכת תותקן בתוך מפרץ מנוחה (Lay-by), שהוא מפרץ עם הפרדה פיזית המאפשר חניה מקבילה בצד הדרך. מדובר במפרץ רחב באורך של כ-600 מטרים, וברוחב של כ-30 מטרים, אשר יכיל כ-5 חניות למשאיות, כ-10 חניות לאוטובוסים וכ-20 חניות לכלי רכב פרטיים, שירותים ופינות ישיבה לרווחת משתמשי הדרך. בניית מפרצים אלה נעשית בתחום רצועת הדרך, מתוחזקת בהשקעה קטנה ונועדה לשמור על בטיחות משתמשי הדרך, המבקשים לעצור להתרעננות ומנוחה.

הצפי לתחילת פעילות המערכת - רבעון שלישי של 2020. התקנת המערכת והטמעתה מבוצעת בשיתוף הזכיין חברת דרך ארץ. בנוסף מצויה החברה בקשר עם נציגי המשטרה לצורך בחינת קידום הנושא ושיתוף הפעולה הנדרש.

כביש 6 צפון

לאורך כביש 6 צפון פרוסות מספר טכנולוגיות חדשניות המבטיחות שהנסיעה בכביש תהיה בטוחה יותר, שהעומסים בכביש יטופלו במהרה, ושהחיוב על הנסיעה בכביש ייעשה באופן מהיר וחלק.

גלאים

התנועה בכביש מנוהלת על ידי מערכת בקרת תנועה שמקבלת מידע מעשרות גלאי השראה אלקטרומגנטית שנמצאים תחת האספלט וממוקמים במקבץ כל 500 מטר לערך. הם משדרים למערכת מידע לגבי הרכבים שעוברים: כמותם, מהירותם והאם הם רכבים פרטיים או משאיות. המערכת מעבדת את המידע ומציגה אותו על מסך בחדר הבקרה המרכזי של החברה המפעילה את הכביש. מערכת ניהול התנועה מציגה 3 מצבים: ירוק– שבו התנועה זורמת, כתום– שבו התנועה מואטת, ואדום– שבו התנועה איטית מאד או אף עומדת. מערכת הגלאים מאפשרת לחדר הבקרה לתת מידע לרכבים מתקרבים בשילוט האלקטרוני האם הקטע שלפניהם סגור, עמוס או פתוח לנסיעה והדבר מסייע לווסת ולנהל את התנועה.

בטיחות במנהרות

המצלמות המוזכרות מעלה יודעות לזהות באופן אוטומטי חמישה תרחישי נסיעה מסוכנים: רכב שנוסע נגד כיוון התנועה, רכב שנעצר, הולכי רגל במנהרה, חפץ שנשמט מרכב שגודלו מעל מטר מעוקב, ועשן. ברגע שאחת המצלמות מזהה פעילות כזו היא מתריעה על כך בחדר הבקרה. בתגובה, הבקרים יכולים להזהיר נהגים המתקרבים למקום, לשנות את הניתוב האלקטרוני המסמן אלו נתיבים פתוחים ואף לסגור את המנהרה על ידי הורדת המחסום.

הסיכון של שריפה, לדוגמה בשל רכב בוער, הוא הגדול ביותר במנהרה. העלייה בטמפרטורה מזוהה על ידי חיישני חום ברגע שהטמפרטורה עולה מעל סף מסוים. לאורך המנהרה ישנם גם לחצני התרעה ידניים שניתן להפעיל. ברגע שאחד משני מנגנוני התראה אלה מופעל ננקט סדר פעולות אוטומטיות שכולל: התראה לחדר הבקרה ולכוחות החירום, משטר פינוי עשן וניהול התנועה בהתאם למיקום האירוע.

מערכת חיוב מתקדמת

הנסיעה בכביש היא בתשלום, על פי ההסכם בין המדינה לזכיין, ומערכת החיוב על הנסיעה היא מתקדמת ביותר. היא לא דורשת התקנה של שום אלמנט ברכב ומתבססת על מצלמות זיהוי לוחית רישוי. מצלמות אלה מצליחות לצלם את הרכבים גם במהירות הגבוהה שבה הם נוסעים ואז תוכנה מיוחדת מצליחה לזהות את לוחית הרישוי בתוך תמונת הרכב ואת הספרות שעל הלוחית. המספר שזוהה עובר למערכת החיוב, שם נבדק האם מדובר בלקוח רשום שניתן לחייב ישירות. ללקוחות שאינם מזוהים נשלח לחיוב על פי כתובת בעל הרכב.

המערכת המתקדמת הזו מאפשרת נסיעה חופשית ללא האטה ועצירה בעמדות תשלום ומחסומים.

ניהול תחזוקת הכביש

בכביש הותקנה מערכת ניהול תחזוקה המטפלת במאות פקודות עבודה בחודש של אחזקה מונעת ושל אחזקת שבר כשצריך של כל הרכיבים שהוזכרו מעלה: מצלמות, גלאים, מחסומים, צבע, החזר האור של התמרורים והמִסָעָה עצמה - הכביש שעליו נוסעים.

לאתר הזכיין

מערכת חיוב מתקדמת בנתיב המהיר לת"א

הנתיב המהיר בכביש 1 בכניסה המזרחית לתל אביב הוא נתיב תחבורה ציבורית שאת עודף הקיבולת שלו הוא "מוכר" לציבור ובכך מאפשר נסיעה בו לכל רכב תמורת עלות המשתנה לפי נפח התנועה בו. בכניסה לכביש ישנו שלט אלקטרוני המציין את עלות הנסיעה בו באותו רגע וזו משתנה בכל דקה ונעה בין 7 ל-106 ₪. מטרת המערכת היא לשמור על מהירות נסיעה למשתמשים של לא פחות מ-70 קמ"ש. המערכת הטכנולוגית המשוכללת מורכבת מעשרות גלאים המוטמעים בכביש המספקים לה מידע על כמות הרכבים ומהירות נסיעתם, בדומה לאלה הקיימים בכביש שש צפון.

אלגוריתם משקלל בכל דקה את המחיר האופטימלי שבו ניתן להעביר הכי הרבה רכבים במהירות של לא פחות מ-70 קמ"ש. כשהוא מזהה שניתן לנסוע במהירות גבוהה הוא מוריד את המחיר כדי לעודד נהגים להשתמש בנתיב, ואם המהירות יורדת הוא מעלה את המחיר, עד שהמהירות מתייצבת והוא מתחיל להוריד שוב את המחיר. מערכת החיוב הזו היא מורכבת מאוד מכיוון שעליה לקחת בחשבון מגוון תעריפים ותרחישים המשתנים באמצע השימוש בנתיב.

לאתר הזכיין